Optimera webben!

Bild från Pixabay | geralt

Så kan du öka trafik & konverteringar i mobilvyn

Handen på hjärtat, lyckas ni sätta användaren i fokus hela tiden i era webbprojekt? Har ni järnkoll på alla SEO-parametrar och att webben är optimerad för både sökmotorer och användarupplevelsen – i mobilvy och desktop?

SEO handlar om mer än rätt content och metataggar

Det är inte alls ovanligt att man till exempel missar den mobila användarupplevelsen genom att utgå från desktopvyn och därmed har alldeles för mycket content på sidorna. Eller så har man inte uppdaterat sig om hur innehållet laddas upp på sidan vilket kan orsaka ett riktigt segt surfande som dessutom betyder sämre ranking på SEO-skalan. För det är inte enbart bra content och korrekta metataggar som fixar hela sökmotoroptimeringen. Laddar sidorna dåligt spelar det inte heller någon roll att ni lagt ned massor av resurser på en snygg och tydlig grafisk utformning för att åstadkomma en bättre användarupplevelse med sikte på ett ökat antal konverteringar. Slutanvändaren kräver att funktionerna på din webbplats fungerar lika bra i mobilen som desktop och att sidorna laddar snabbt – annars letar dom sig vidare till konkurrenterna som lyckas ge en smidigare digital upplevelse.

Konkreta tips för mobilanpassning och SEO

Våra konsulter är lösningsorienterade och fångar ofta upp problem utanför ramen av sina specifika uppdrag. Allt för att bidra till största möjliga nytta för våra kunders verksamhet och affär. En av våra konsulter, Robert, identifierade flera utmaningar inom SEO och den mobila användarupplevelsen nästan direkt på sitt första uppdrag.

Här är Roberts snabba tips på hur du kan hålla dig uppdaterad om statusen på er webbplats för att optimera webben för både mobil användarupplevelse samtidigt som ni säkrar organisk trafik via sökmotorerna:

1. Mobile first?

Först och främst – ha kontinuerlig koll på hur stor andel av dina användare som besöker din webbplats i mobilen kontra desktop. Det kan du ta reda på i Google Analytics, under Tech overview. Har du en stor andel mobilsurfare finns inga ursäkter längre – då måste du prioritera och lägga tid på att optimera den mobila användarupplevelsen.

2. Anpassa den grafiska utformningen

Fungerar själva designen för det mindre formatet eller är den främst anpassad för desktop? Se över och förbättra så att den grafiska utformningen blir tydlig och underlättar navigeringen i mobilvyn.

3. För mycket content?

Om man navigerar via mobilen bör innehållet vara för kompakt. Utgår du från desktop är risken stor att du har för mycket innehåll. Skala av och håll innehållet relevant och kärnfullt med fokus på den målsättning du har satt upp för dina webbesökare, t ex att underlätta konvertering.

4. Håll koll på hur innehåller laddas

Använd Google Pagespeed insight som kan ge svar på en skala hur optimerad din webbplats är – både i desktopvy och mobilvy. Får ni dåligt resultat? En viktig aspekt är att undersöka hur innehållet laddas, det kan t ex handla om hur externa filer laddas in, alltså hur man hanterar Javascript och CSS filer. Optimera sättet ni använder data, när sidorna laddar snabbare ger det inte enbart en mycket bättre upplevelse för slutanvändaren – det medför även bättre ranking på SEO-skalan.

Föregående
Föregående

Lyckas med förändring som ger önskade effekter

Nästa
Nästa

Vi gav inte Betongindustri det dom frågade efter